Iblant blir det å automatisere oppfattet som negativt av ansatte som bekymrer seg for at de skal bli nedbemannet. Dette igjen skaper ofte motstand som kan oppleves krevende i en automatiseringsprosess. Men automatisering handler ofte mer om å legge grunnlaget for mer strømlinjeformete prosesser og metoder, slik at den enkelte kan få en mer givende arbeidsdag. Da får man gjort mere, med de samme ressursene.
Automatisering av repetitive oppgaver
Mange rutiner og arbeidsoppgaver utføres igjen og igjen, uten vesentlig variasjon. Arbeidstageren henter eller mottar data ett sted, og registrerer det et annet sted, ofte i flere applikasjoner. De fleste slike repetitive oppgaver kan automatiseres helt eller delvis. Det kan være IT-oppgaver som å opprette en virtuell maskin etter gitte kriterier, eller det kan være forretningsprosesser som å behandle en innkommende innkjøpsordre. Automatiseringsverktøy kan utføre disse oppgavene nøyaktig og på samme måte hver eneste gang, og den ansatte blir kun involvert der det er nødvendig med en kvalifisert vurdering og beslutning. Det kan ofte føre til at man får mer tid til de krevende oppgavene, mens de enkle gjøres effektivit gjennom automatiseringsverktøy.
Generelt sett snakker vi om tre typer automatisering:
Oppgaveautomatisering: Med dette mener vi å automatisere en enkel oppgave som å ta i mot en innkommende melding eller et dokument og reigstrere dette i et system, eller å regelmessig sjekke status på f.eks. sendte varer. Dette gjøres gjerne med bakgrunnsfunksjoner som man ikke ser.
Robotisert automatisering (RPA): Dette er litt mer krevende prosesser, der en programvarerobot benytter «vanlige» applikasjoner til å gjørte en oppgave som en person ellers ville gjort.
Orkestrering: Dette er den mest omfattende typen automatisering, hvor man setter sammen flere trinn basert på oppgave- eller RPA-automatisering til en komplett saksflyt.
Manag-Es verktøy for automatisering, Operations Orchestration, dekker alle tre typene automatisering. Det har fordeler både ved utvikling og vedlikehold av automatiseringen og i driftssammenheng. Behovet for integrasjon mellom flere produkter faller også bort.